Hvor mange gange Viborg, Energi Viborg EHF Finals, VIBOCOLD Arena og Viborg HK er blevet skrevet og sagt i løbet af den seneste uge, er der ikke data på, men man behøver heller ikke et medieanalysebureau for vide, at værtskabet for finalerne i European League har resulteret i massiv branding af byen og klubben i både ind- og udland. En værdi, der er værd at tage med, når Viborg HK indenfor den kommende tid skal evaluere på eventen.
Etablering af ekstra pressepladser
I Viborg HK er det heldigvis ikke ualmindeligt, at der er godt fyldt på pressepladserne, men i ugen op til finaleweekenden var der mere end almindelig travlt med akkrediteringerne, og da weekenden oprandt, havde klubben været nødt til at etablere ekstra pressepladser.
I VIBOCOLD Arena blev der således lørdag og søndag budt velkommen til:
- 30 TV folk fra TV2, TV3, DR og TV Midt & Vest
- 11 journalister
- 10 fotografer
De 4 kampe blev livetransmitteret til 27 lande, og efter hver kamp blev der desuden livetransmitteret fra de pressemøder, der blev afholdt i VIBOCOLD Arena.
EHF European League indebar, at Viborg HK tog en EHF European League sølvmedalje med fra podiet søndag aften.
Det indebar også sportslige dramaer, +3000 tilskuere, stor Fanzone hvor flere erhvervsdrivende i byen var repræsenteret, mange bookinger på byens hoteller, restauranter samt bus- og transportselskaber… og altså besøg af medier fra ind- og udland, der med ord, lyd og billeder fortalte om håndbold i Viborg igennem flere dage.
Sport og økonomi
At byen har Viborg HK, der spiller i toppen af den danske liga, kvalificerer sig til at spille internationalt, når finalen og desuden formår at tiltrække EHF Final 4 - det sker udelukkende, når hele byen står sammen, bakker op, køber billetter og indgår sponsoraftaler.
De sportslige resultater og dermed muligheder for her igennem at eksponere byen, hænger uløseligt sammen med opbakningen, for der er nemlig hverken transferpenge eller TV-indtægter af betydning, når det er håndbold, der spilles – også selvom man som Viborg HK kan fremvise imponerende seertal og ovenstående vidner om, at klubben tiltrækker medier fra ind- og udland og dermed massiv eksponering.
Derfor vil vi også gerne sige tak til alle, der bakker op om os, og opfordre endnu flere til at gøre det – I er nemlig med til at sikre øget opmærksomhed omkring Viborg kommune til gavn for os alle.
Tak til vores sponsorer, tak til vores publikum, tak til VIP-gæster, sæsonkortholdere og fans. Tak til alle vores vanvittig arbejdsomme frivillige for hjælpen. Tak til Jakob Vestergaard og hele truppen for at kvalificere jer til Final4, så Viborg kunne blive vært for så stor en international turnering, og for at I derefter hiver en sølvmedalje hjem til pokalsamlingen.